logo white1a

Δυσλεξία

ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΥΣΛΕΞΙΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ IDA (International Dyslexia Association )

Αυτός ο ορισμός είναι αποτέλασμα ερευνών επιστημόνων και κλινικών θεραπευτών απο πανεπιστήμια των Η.Π.Α. και του Καναδά και είναι αποδεκτός από τον οργανισμό NICHD (National Institude of Child Health and Human Develorment ).

Ορισμός :
Δυσλεξία είναι η ειδική μαθησιακή δυσκολία η οποία έχει νευρολογική προελευση και xαρακτηρίζεται από δυσκολίες στην κατανόηση και στην ακριβή χρήση του λόγου , στο εύρος του λεξιλογίου και την φτωχή αποκωδικοποίηση κατά την ανάγνωση .

Αυτές οι δυσκολίες είναι συνήθως επακόλουθο φωνολογικών διαταραχών λόγου και ομιλίας και δεν έχουν απόλυτη σχέση με τις υπόλοιπες γνωστικές ικανότητες του παιδιού ή το σχολικό περιβάλλον .

Δευτερογενείς συνέπειες είναι τα προβλήματα κατανόησης και μειωμένης αναγνωστικης εμπειρίας που εμποδίζουν τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου και της αποκτησης σφαιρικής γνώσης .

Ετσι λοιπον η δυσλεξία είναι ειδική μαθησιακή δυσκολία που βασίζεται στην εγκεφαλική λειτουργία . Άτομα με Δυσλεξία έχουν δυσκολίες στην αντίληψη και επεξεργασία φθόγγων στον προφορικό λογο κάτι το οποίο σχετίζεται και με την ικανότητά τους να διαβάζουν λέξεις γρήγορα , με ευχέρεια και ακρίβεια . Ατομα με Δυσλεξία εχουν επίσης δυσκολία με την ορθρογραφία . Μερικές συνέπειες των δυσκολιών ανάγνωσης και μειωμένης αναγνωστικής εμπειρίας μπορεί να είναι η έλλειψη λεξιλογίου και τα προβλήματα κατανόησης κατά την ανάγνωση .

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΔΥΣΛΕΞΙΑΣ

Υπάρχουν αρκετές παρανοήσεις όσων αφορά τη Δυσλεξία . Οι οικογένειες πρέπει να γνωρίζουν την πραγματικότητα . Αυτό το αρθρο θα μας βοηθήσει να κατανοήσουμε τα πιο κοινα και συχνα εμφανιζόμενα χαρακτηριστικά της Δυσλεξίας τα οποία είναι:

Στον προφορικό λόγο εμφανίζεται:

• Καθυστέρηση ομιλίας
• Δυσκολία στην εκφορά λέξεων
• Δυσκολία στην απόκτηση λεξιλογίου ή στη χρήση γραμματικών κανόνων συμφωνα με την ηλικία του παιδιού
• Δυσκολία στην ακολουθία οδηγιών
• Μπερδεύει το πριν-μετα , αριστερα-δεξια
• Δυσκολία στην εκμάθηση στίχων,ποιημάτων ή παιδικών τραγουδιών ή της ΑΒ
• Δυσκολία στην κατανόηση εννοιών και σχέσεων.
• Δυσκολία στην ανακληση λέξεων στην ονομασία και περιγραφή προβλημάτων

Στην ανάγνωση:

• Δυσκολία στην εκμάθηση ανάγνωσης
• Δυσκολία στην αναγνώριση ή γενίκευση λέξεων με ομοιοκατάληξη ή στον συλλαβισμό
• Δυσκολία στην διαφοροποίηση των φωνημάτων των λέξεων ( ακουστική διακριση)
• Δυσκολία στην εκμάθηση του ήχου των γραμμάτων ( γραφοφωνημική ενημερότητα)
• Δυσκολία στην μνήμη των ονομάτων και της μορφής των γραμμάτων
• Μεταθέσεις στην σειρά των γραμμάτων κατα την ανάγνωση
• Λάθη ή παραλλείψεις μικρών λέξεων (να-αν)
• “κομπιάσματα” σε πολυσύλλαβες λέξεις
• Φτωχή αναγνωστική κατανόηση κατά τη δυνατή ή σιγανή ανάγνωση , γιατι συχνά οι λέξεις δεν διαβαζονται σωστά
• Αργή , κοπιώδη προφορική ανάγνωση

Στον γραπτό λόγο:

• Δυσκολία στο να βαλουν τις σκέψεις τους στο χαρτί
• Πολλά ορθογραφικά λαθη
• Μπορεί μα τα πάνε καλα στην γνωστή καθημερινή ορθογραφια αλλα εχουν πολλά λάθη στην άγνωστη ή στις καθημερινές εργασίες

Αλλά συχνά συμπτώματα που εμφανίζονται με τη Δυσλεξία

  • Δυσκολία στην αυτόματη /γρήγορη ονομασία των χρωμάτων , αντικειμένων ή άλλων λέξεων στη σειρά .
  • Αδύναμη μνήμη ,δεν μπορούν να θυμηθούν λίστες , οδηγίες , γεγονότα
  • Χρειάζεται να δουν και να ακούσουν κάποιες έννοιες πολλές φορές ούτως ώστε να τις μάθουν .
  • Διασπώνται από οπτικά ή ακουστικά ερεθίσματα
  • Έχουν χαμηλή επίδοση στα διαγωνίσματα
  • Μη συνεχής σχολική μελέτη
  • Συγγενείς τους μπορεί να αντιμετωπίζουν παρόμοια προβλήματα

                  ΚΟΙΝΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΑΛΛΩΝ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ ΠΟΥ ΣΧΕΤΙΖΟΝΤΑΙ ΜΕ ΤΙΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ

ΔΥΣΓΡΑΦΙΑ

  • Μη έγκαιρη πλευρίωση  κυρίαρχου χεριού αριστερού ή δεξιού
  • Φτωχή και αργή γραφή
  • Ανοργάνωτο και ατσαλο γραπτό
  • Δυσκολίες κατά την αντιγραφή
  • Δυσκολίες στην κιναισθητική μνήμη , για την αποτύπωση του συμβόλου και  της φοράς των γραμμάτων

ΔΥΣΑΡΙΘΜΗΣΙΑ

ü  Δυσκολία στη σωστή αρίθμηση

ü  Παραλείπουν αριθμούς

ü  Δυσκολία στην αποστήθιση της προπαίδειας

ü  Πολλά αριθμητικά λάθη στις αριθμητικές πράξεις

ü  Δυσκολία στην κατανόηση μαθηματικών εννοιών

ü  Δυσκολία στην κατάκτηση του λεξιλογίου  για τους αριθμητικούς όρους  και τις μαθηματικές έννοιες

ΔΥΣΠΡΑΞΙΑ

  • Δυσκολία στον προγραμματισμό και στον συντονισμό σωματικών κινήσεων
  • Δυσκολία στον συντονισμό των προσωποστοματικών μυών για την παραγωγή ήχων

ΔΕΠΠΥ

  • Απροσεξία
  • Μεταβλητή ικανότητα για προσοχή
  • Διάσπαση προσοχής
  • Παρορμητικότητα
  • Υπερκινητικότητα

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ

  • Χάνει  ξεχνά ή κρύβει εργασίες –φυλλάδια
  • Φτωχή αίσθηση του χρόνου
  • Αργή και κοπιώδης μελέτη
  • Ακαταστασία στον χώρο μελέτης
  • Κατακλύζεται από υπερβολική πρόσληψη πληροφοριών

ΑΝ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΔΥΣΚΟΛΕΥΕΤΑΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΕΧΕΤΕ ΕΝΤΟΠΙΣΕΙ ΠΑΝΩ ΤΟΥ ΑΡΚΕΤΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΠΟΥ ΕΠΙΜΕΝΟΥΝ  , ΚΑΛΟ ΘΑ ΗΤΑΝ ΝΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΘΕΙ ΓΙΑ ΔΥΣΛΕΞΙΑ  Η ΓΙΑ ΚΑΠΟΙΑ ΑΛΛΗ ΣΥΝΑΦΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ .

 

Επιμέλεια, Μαρία Γιαννουλάκη, Λογοθεραπεύτρια, υποψήφια Διδάκτωρ Λογοθεραπείας

Επιστημονική υπεύθυνος Λογομάθεια Αργυρούπολη

Πηγή: IDA (International Dyslexia Association )

Τα Κέντρα μας


Αργυρούπολη, Λεωφ. Βουλιαγμένης 587
Τηλ:2109920260 

Βάρη, Πανός 20(Παράδρομος Λεωφ. Βάρης)
Τηλ: 2109689300